Kiedy w lutym opisywałem Pixel Dungeon, RPG typu rogue, coś mi mówiło, że produkcja ta wkrótce okaże się hitem i tak też się stało. Paręset tysięcy pobrań i średnia ocena 4,7/5 to doskonały wynik i zachęta do rozwijania apki. Gra poza tym, że jest szalenie wciągająca (sam rozegrałem w niej ponad 100 partii), charakteryzuje się wysokim poziomem trudności, no chyba, że znamy pewne tajniki, które znacznie upraszczają rozgrywkę i przy odrobinie szczęścia pozwalają dojść do 10 poziomu i dalej. Postanowiłem w oparciu o anglojęzyczne wskazówki ze strony producenta i własne doświadczenia stworzyć ten poradnik. Jeśli przegrywacie często w poziomach 1-5, przeczytajcie koniecznie 🙂

1. Broń i pancerze

  • Nie używaj broni i zbrój ze znakiem zapytania “?”, gdyż jest tylko 25% szans, że sprzęt będzie nam pasował. 25% szans jest, że będzie za ciężki, 25%, że będzie zaklęty, 25%, że ma punkty ujemne np. do obrony czy zadawanych ciosów. Zawsze w miarę możliwości sprawdzaj broń  zwojem rozpoznania (scroll of identify).
  • Zbroja, która nie odpowiada Twojemu poziomowi przydaje się tylko w przypadku, gdy walczysz np. z krabami – wówczas ważna jest dobra ochrona. W innych sytuacjach nie używaj za ciężkich zbrój – spowalniają Twoje ruchy i zwiększają częstotliwość uderzeń przeciwnika.
  • Nie rzucaj strzałami ot tak – mogą się przydać w czasie ucieczki. Jeśli posiadasz zatrute rzutki (cruare darts) zachowaj je do walki z bossem – łatwo go wtedy wykończysz po prostu uciekając.
  • Różne różdżki mają różne właściwości. Na uwagę zasługuje najbardziej posiadająca dużą moc różdżka rażąca prądem – nie używaj jej stojąc wraz z przeciwnikiem na wodzie, bowiem woda przewodzi prąd i Ciebie również kopnie zabierając życia.
  • Różdżka wywołująca owce przydaje się, gdy uciekamy przed silnym przeciwnikiem i chcemy mu zabarykadować drogę – nie warto więc używać różdżki bez sensu, lepiej rzucić czar w okolice drzwi i wówczas rywal się nie przedrze.
  • Najlepszą obroną jest atak – z moich doświadczeń wynika, że lepiej ulepszać zwojami ulepszeń (scroll od upgrade) broń niż zbroję.

2. Eliksiry (Potions)

  • Jeśli w danym etapie są zabarykadowane drewnem drzwi, to znaczy, że na tym samym poziomie gdzieś znajduje się eliksir podpalający (potion of liquid flame), który spali to drewno i umożliwi przejście. Tak samo jeśli jest pokój z takimi “kolcami”, to na tym samym poziomie znajduje się eliksir lewitacji (potion of levitation), który umożliwi przelecenie nad tymi kolcami, wzięcie cennego przedmiotu i powrót do wyjścia.
  • W związku z powyższym nie sprawdzaj eliksirów od razu po znalezieniu – rozejrzyj się za miejscami, gdzie mógłby się przydać konkretny flakon.
    A kiedy już chcesz sprawdzać eliksir, rób to stojąc na wodzie i blisko wyjścia, ale nie tuż przy drzwiach. Jeśli trafisz bowiem na eliksir podpalający, woda na której stoisz ugasi pożar. Jeśli zaś trafisz na eliksir gazowy (potiom of toxic gas), będziesz mógł szybko wyjść z pomieszczenia.
  • Eliksir gazowy najlepiej wykorzystać stojąc w drzwiach pomieszczenia w którym jest kilku wrogów. Wrzucamy flakon i uciekamy, czekając, aż przeciwnicy odniosą obrażenia.

3. Zwoje z zaklęciami (Scrolls)

  • Jeśli masz już dobrą broń i zbroję, nie używaj zwoju rozpoznania (scroll of identify) di identyfikowania dalszych broni albo eliksirów – lepiej sprawdzić nim nim pierścień lub inny zwój.
  • Jeśli posiadasz zwój zdejmujący klątwę (scroll of remove curse), możesz spokojnie założyć nieznany przedmiot (ze znakiem zapytania). Jeśli pojawi się klątwa, możesz odczarować przedmiot i go zdjąć. Zaklętego przedmiotu bowiem zdejmować nie można i zazwyczaj szybko się umiera.
  • Jeśli posiadasz zwój ulepszeń (scroll of upgrade) oraz broń, zbroję lub pierścień z dużą wartością ujemną np. [-2] albo [-3], nie warto zużywać zwoju na ulepszanie takiego przedmiotu – lepiej ulepszyć posiadaną broń.

4. Pierścienie (Rings)

  • nie zakładaj pierścienia, jeśli nie znasz jego właściwości (jest pomarańczowy znak  zapytania “?”) – może się okazać, że pierścień ma wartość ujemną np. dla czynnika ataku i bardzo Cię osłabi.

5. Przeciwnicy i walka z nimi

  • Jeśli chce walczyć z Tobą kilku przeciwników naraz, ustaw się tuż za drzwiami, by walczyć tylko z 1 z nich, a kolejni ustawią się jakby w kolejce. Jeśli dopuścisz do siebie kilku wojowników na raz, możesz szybko zginąć. Najbardziej przydaje się to w przypadku walki z muchami (które się same mnożą) i silnymi rywalami.
  • W etapach  od 6 wzwyż pojawiają się szamani strzelający magicznymi pociskami. Używaj różdżki teleportacji (wand of blink) by się do nich zbliżyć – wówczas nie będą strzelać, lub wyjdź z pomieszczenia i ukryj się tuż za drzwiami – szaman często sam podejdzie i wpadnie w Twoje sidła.
  • Jeśli masz różdżkę teleportacji przeciwnika (wand of teleportation), używaj jej tylko, gdy masz mało żyć i chcesz uniknąć walki – wówczas teleportuj rywala i zregeneruj życia.
  • Walka ze szczurami (marsupial rats) pomaga zidentyfikować nieznane bronie i zbroje. Czasami lepiej jednak nie warto ich zakładać (patrz punkt 1).
  • Walcząc z bossem warto użyć eliksiru gazowego a następnie eliksiru paraliżu (potion of paralytic gas) – boss szybko się sam wykończy lub straci bardzo wiele żyć.
  • Muszki wbrew pozorom są pożyteczne – produkują eliksir leczenia (potion of healing)Załóż dobrą zbroję, schowaj broń i walcz z muszkami gołymi rękoma. Muszki są słabe i łątwo je zabić, a Ciebie będzie chroniła zbroja. Z co 10-15 muszki wypadnie eliksir leczenia.
  • Najtrudniej walczyć z duszkami (wratih)których prawie nie da się zabić. Pojawiają się po dotknięciu pomnika i pojedynczym uderzeniem różdżką może je zabić tylko mag. Jeśli nie jesteś magiem, wycofaj się do pola z drzwiami i wówczas możesz każdego pojedynczego duszka zabić z osobna. Walka z nimi na otwartym polu kończy się prawie zawsze śmiercią.

6. Jedzenie, głód i życia

  • Jeśli np. z kraba wypadnie Ci tajemniczy pokarm (mystery food), możesz użyć jakiegokolwiek źródła ognia (np. z eliksiru podpalającego), do podgrzania jedzenia i wówczas straci on swoje niszczycielskie, trujące właściwości.
  • Nie kupuj jedzenia w sklepiku – ma o połowę mniejszą wartość odżywczą i nasz bohater już po chwili znów jest głodny.
  • Głód zabiera życia stosunkowo powoli. Jeśli nie masz jedzenia, ale posiadasz eliksir leczenia (potion of healing), poczekaj aż stracisz mniej więcej 2/3 żyć z głodu i wtedy wypij eliksir. Nie używaj go jednak zbyt późno, mając ostatki żyć, bo możesz wejść np. na pułapkę paraliżującą i wówczas od razu umrzesz.
  • Życia można regenerować poprzez sen. Aby usnąć, naciśnij i przytrzymaj przycisk z zegarkiem. Najlepiej spać w ogrodzie (garden room), bowiem tam żaden przeciwnik nie wejdzie i mamy 100% gwarancję na uzupełnienie żyć. Inne dobre miejsca to blisko schodów – umożliwia to szybką ucieczkę, lub pośród wysokich traw, gdzie jesteśmy zakamuflowani.
  • Nie używaj eliksiru leczenia gdy masz połowę żyć – poczekaj na krytyczny moment.

7. Zakupy w sklepiku (6, 11, 16 poziom)

  • jak wyżej wspomniane – nie kupuj jedzenia w sklepiku – ma małą wartość odżywczą.
  • jeśli masz 500 sztuk złota, koniecznie kup Ankh – symbol nieśmiertelności. W przypadku śmierci możesz się reinkarnować i rozpocząć zabawę od poziomu,w  którym zmarłeś.
  • sklepik to też dobre miejsce by sprzedać niepotrzebne przedmioty. Być może, jeśli masz mało pieniędzy, warto sprzedać nieużywaną broń i uzbierać na wspomniany Ankh.

8. Korytarze i pomieszczenia

  • W poziomach 2,3 i niższych, poruszaj się najlepiej po trawie, wodzie, podłodze z drewna i polach zniszczonych np. poprzez pożar – tam nigdy nie występują ukryte pułapki.
  • Każda mapka powinna przypominać mniej więcej kwadrat. Jeśli nie przypomina, to znaczy, że gdzieś są ukryte pomieszczenia. Chodź wzdłuż ścian, gdzie mogą być niewidoczne drzwi i sprawdzaj mur przyciskiem “?”.
  • Spotykane czasami studnie umożliwiają zamienianie posiadanych przedmiotów na podobne. Np. po wrzuceniu doń zwoju ulepszenia (wzmocnienia postaci), możemy otrzymać zwój ulepszenia broni/zbroi.

i to by było na tyle, zachęcam do wykorzystania wskazówek! Pamiętajcie, że wiele zależy też od szczęścia. Pixel Dungeon to gra losowa i raz możemy trafić na super przedmioty, innym razem iść prawie na golasa 🙂

Powodzenia!